Les
1: Introductie les Popart (theorieles)
Doelen:
- De
leerlingen maken kennis met Pop art
- De
leerlingen creëren een beeld van wat Pop art is. Belangrijke kenmerken van de
kunststroming zijn duidelijk
- De
leerlingen zijn instaat een multimediapresentatie te maken en te presenteren
- Aan het
eind van de les hebben de leerlingen kennis opgedaan over het ontstaan van de
kunststroming.
Voorbereiding:
Er zijn
voldoende computers of laptops aanwezig
In de klas
staat voldoende aanschouwlijkmateriaal, denk aan: schilderkunst, beeldende
kunst, boeken en ander materiaal gerelateerd aan Pop art
Er wordt
gebruik gemaakt van een PowerPoint of outlook presentatie om de introductie
beeldend te maken
A3-papier
voor het maken van de woordweb
Beginsituatie:
- De leerlingen zijn nog niet thuis in de kunstvorm, Pop art.
- Een aantal leerlingen zullen voorkennis hebben over het onderwerp.
Beginsituatie:
- De leerlingen zijn nog niet thuis in de kunstvorm, Pop art.
- Een aantal leerlingen zullen voorkennis hebben over het onderwerp.
Duur van de les: 90 minuten
De les
begint met de introductie van de kunststroming: Pop art. De leerkracht heeft van
te vore beeldmateriaal meegenomen en deze voor de klas tentoongesteld. Het is dus de bedoeling dat er rondom het werkgebied van de leerkracht voldoende
aanschouwelijk materiaal staat. Denk aan: Schilderkunst, collagekunst in 2D of
3D en beeldende kunstwerken. Ook boeken met beeldmateriaal en informatie over
Pop art zijn geschrikt om tentoon te stellen tijdens deze introductie. Al dit aanschouwelijkmateriaal zorgt ervoor
dat de er bij de leerlingen interesse voor het onderwerp wordt opgewekt.
Inleiding (30 minuten)
De
leerkracht start zijn les door de PowerPoint over Pop art te openen. Er wordt uitgelegd dat de leerlingen de
komende periode gaan werken aan een kunstproject, de lessenserie: Pop art. De leerkracht laat hierna zien wat Pop art is zonder verder in te gaan
op de voorgeschiedenis van de kunststroming. De leerkracht deelt de klas in groepen in, de grote van de groepjes
hangt af van de grote van de klas. Nadat de groepjes zijn ingedeeld vraagt de
leerkracht of de leerlingen kunnen benoemen wat zij zien. Het is de bedoeling
dat de leerlingen in de groepjes gaan bespreken wat voor beeldende aspecten zij
allemaal kunnen zien bij het tentoongestelde aanschouwlijkmateriaal. De leerlingen kunnen naar het
aanschouwlijkmateriaal lopen om deze beter te bezichtigen. Na ongeveer tien minuten van onderzoek bespreekt de leerkracht klassikaal
de bevindingen. Elk groepje komt een voor een aan de beurt en vertelt wat is
opgevallen. Al de bevindingen worden door de leerkracht in een woordweb
opgeschreven. De algehele kunstbeschouwing van de klas staat na afloop van de
nabespreking op de woordweb.
Wanneer de
kunstbeschouwing is afgerond vertelt de leerkracht over de geschiedenis van
Pop art. De leerlingen krijgen een kijkje
in het ontstaan van de kunststroming , waar komt Pop art vandaan en waarom is
het ontstaan? Vervolgens laat de leerkracht beeldmateriaal zien van
invloedrijke personen als: Roy Lichtenstein en Andy Warhol.
Kern (40 minuten)
De leerkracht
vertelt dat de leerlingen in groepjes van twee een presentatie gaan geven over
Pop art. De leerlingen gaan tijdens deze presentatie een antwoord geven op de
vraag: ’’Wat is volgens jullie Pop art?’’ De leerkracht geeft de volgende richtlijnen: De presentatie duurt niet
langer dan vijf minuten. Er wordt kort ingegaan op de geschiedenis van Popart
in het algemeen of specifiek gericht op een kunstenaar of land. Elke leerling geeft een korte uitleg wat
hij/zij van Pop art vindt. De presentatie
wordt beeldend gemaakt door het gebruik van een PowerPoint of door het maken
van een poster wanneer er geen Smartboard ter beschikking is. Na de instructie
gaan de leerlingen in groepjes van drie werken aan de presentatie. De
leerlingen hebben een computer tot hun beschikking waardoor ze goed achtergrond
informatie kunnen opzoeken.
Afsluiting (20 minuten)
Als
afronding van de introductie worden de presentaties gegeven. Elke presentatie
wordt kort beoordeelt door de leerkracht. De leerkracht kijk naar het vertelde,
is dit correct? Wanneer nodig geeft de leerkracht extra sturing zodat de kennis
over de kunststroming correct overgenomen kan worden. Ook geeft de leerkracht
een beoordeling over de gemaakte PowerPoint of eventueel poster. Hierbij wordt gekeken naar: beschrijving van
een aantal kenmerken bij de afbeeldingen, kleur gebruik en wel of niet een
duidelijke link met Pop art. De
presentatie kunnen wanneer er gebrek aan tijd is, in de loop van de week
gehouden worden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten