Lessen 2D


Les 2: 2D schilderij of collage

Doelen:
- De leerlingen leren een eigen 2D kunstwerk maken, waarin pop art te zien is.
- De leerlingen leren hun eigen werk te verwoorden.
- De leerlingen leren het werk van andere te beoordelen met argumenten.

Voorbereiding:
- stevig A3 papier/ karton/ licht hout (voor het schilderij en collage)
- A4 papier (voor alle leerlingen)
- kranten
- verfschorten
- verf (liefst felle kleuren)
- bakjes water (voor de kwasten schoon te maken)
- keukenpapier (voor kwasten droog te deppen)
- kwasten (brede en smalle)
- lijm
- scharen
- tijdschriften
- computers
Zet deze spullen klaar op een plek waar de leerlingen goed bij kunnen.

- fototoestel (kan de leerkracht foto’s van de kunstwerken maken)

Beginsituatie:
- De leerlingen weten wat een collage is
- De leerlingen weten wat een schilderij is
- De leerlingen waren bij les 1(de theorieles)

Duur van de les: 65 minuten

Inleiding (5 minuten)
De leerkracht vertelt de leerlingen dat zij vandaag iets gaan maken met betrekking tot Pop art. De leerlingen mogen dus iets gaan maken waar Pop art in zit. De leerlingen mogen zich laten inspireren door de genoemde kunstenaren van les 1. De leerlingen mogen dit op internet opzoeken als dat nodig is. De leerlingen mogen kiezen om een schilderij te maken of om een collage te maken.
De eisen aan de schilderij of collage zijn:
- Er moet duidelijk Pop art te zien zijn;
- Het moet een eigen ontwerp zijn;
- Kinderen moeten hun eigen werk kunnen verwoorden.
Vertel de leerlingen dat als ze iets bedacht hebben, het eerst goedgekeurd moet worden door de leerkracht. Daarvoor krijgen zij een A4 papier, waar zij hun ideeën op kunnen schrijven en kunnen uittekenen.
Als dit gebeurt is mogen de leerlingen beginnen en spullen pakken.

Kern ( 50 minuten)
De leerlingen maken ideeën en schrijven deze uit. Zij wachten tot het goed gekeurd is. Als het is goedgekeurd, mogen de leerlingen spullen pakken. Als de leerlingen gaan verven pakken zij daar spullen voor, maar ook kranten om over de tafel heen te leggen en een verfschort. Voor het maken van een collage, kunnen leerlingen de tijdschriften gebruiken, lijm, scharen, enz.
Als leerkracht loop je langs en ondersteun je de leerlingen waar het nodig is. Stel ook vragen als: wat ga je maken?, wat voor kleuren ga je gebruiken?, waarom ga je dit maken?, ben je tegen een probleem aangelopen?, hoe heb je het probleem opgelost?, enz.

Afsluiting (10 minuten)
Vertel de leerlingen dat we gaan stoppen en zij mogen opruimen. Hier krijgen zij 3 minuten voor. De meeste leerlingen zijn nog niet klaar. Maar er komt nog een gelegenheid om het af te maken.
Als alle leerlingen weer zitten ga je vragen aan een paar leerlingen wat ze gemaakt hebben, wat zit er in qua Pop art, waarom ziet het er uit zoals het eruit ziet. Laat de leerlingen verwoorden wat ze gemaakt hebben.
Ja kan de leerlingen andermans werk laten beoordelen, met argumenten.
Vertel aan de leerlingen dat zij bij de volgende les dit mogen afmaken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten