Les 2: 2D schilderij of collage
Doelen:
- De leerlingen leren een eigen 2D
kunstwerk maken, waarin pop art te zien is.
- De leerlingen leren hun eigen werk te
verwoorden.
- De leerlingen leren het werk van andere
te beoordelen met argumenten.
Voorbereiding:
- stevig A3 papier/ karton/ licht hout (voor het schilderij en collage)
- A4 papier (voor alle leerlingen)
- kranten
- verfschorten
- verf (liefst felle kleuren)
- bakjes water (voor de kwasten schoon te
maken)
- keukenpapier (voor kwasten droog te
deppen)
- kwasten (brede en smalle)
- lijm
- scharen
- tijdschriften
- computers
Zet deze spullen klaar op een plek waar de
leerlingen goed bij kunnen.
- fototoestel (kan de leerkracht foto’s van
de kunstwerken maken)
Beginsituatie:
- De leerlingen weten wat een collage is
- De leerlingen weten wat een schilderij is
- De leerlingen waren bij les 1(de
theorieles)
Duur van de les:
65 minuten
Inleiding
(5 minuten)
De leerkracht vertelt de leerlingen dat zij
vandaag iets gaan maken met betrekking tot Pop art. De leerlingen mogen dus
iets gaan maken waar Pop art in zit. De leerlingen mogen zich laten inspireren
door de genoemde kunstenaren van les 1. De leerlingen mogen dit op internet
opzoeken als dat nodig is. De leerlingen mogen kiezen om een schilderij te
maken of om een collage te maken.
De eisen aan de schilderij of collage zijn:
- Er moet duidelijk Pop art te zien zijn;
- Het moet een eigen ontwerp zijn;
- Kinderen moeten hun eigen werk kunnen
verwoorden.
Vertel de leerlingen dat als ze iets
bedacht hebben, het eerst goedgekeurd moet worden door de leerkracht. Daarvoor
krijgen zij een A4 papier, waar zij hun ideeën op kunnen schrijven en kunnen
uittekenen.
Als dit gebeurt is mogen de leerlingen
beginnen en spullen pakken.
Kern
( 50 minuten)
De leerlingen maken ideeën en schrijven
deze uit. Zij wachten tot het goed gekeurd is. Als het is goedgekeurd, mogen de
leerlingen spullen pakken. Als de leerlingen gaan verven pakken zij daar
spullen voor, maar ook kranten om over de tafel heen te leggen en een
verfschort. Voor het maken van een collage, kunnen leerlingen de tijdschriften
gebruiken, lijm, scharen, enz.
Als leerkracht loop je langs en ondersteun
je de leerlingen waar het nodig is. Stel ook vragen als: wat ga je maken?, wat
voor kleuren ga je gebruiken?, waarom ga je dit maken?, ben je tegen een
probleem aangelopen?, hoe heb je het probleem opgelost?, enz.
Afsluiting
(10 minuten)
Vertel de leerlingen dat we gaan stoppen en
zij mogen opruimen. Hier krijgen zij 3 minuten voor. De meeste leerlingen zijn
nog niet klaar. Maar er komt nog een gelegenheid om het af te maken.
Als alle leerlingen weer zitten ga je
vragen aan een paar leerlingen wat ze gemaakt hebben, wat zit er in qua Pop
art, waarom ziet het er uit zoals het eruit ziet. Laat de leerlingen verwoorden
wat ze gemaakt hebben.
Ja kan de leerlingen andermans werk laten
beoordelen, met argumenten.
Vertel aan de leerlingen dat zij bij de
volgende les dit mogen afmaken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten